Å gi nøkkelen til kunden
Å gi nøkkelen til kunden

Å gi nøkkelen til kunden

Idag vil jeg prate litt om hvordan dagligvarene påvirkes av kunstig intelligens, og mine tanker rundt hvordan fremtiden vil se ut på denne plan. Jeg har tidligere nevnt Amazon sin teknologi, da jeg blant annet skrev om dronene som skal lanseres. Amazon Prime Air er en service som skal levere pakker opp til 5kg med droner, og som leveres på døren innen 30 minutter eller mindre fra bestilling! Vi er med andre ord på vei ut av den tiden hvor man måtte vente 3-5 dager på en pakke, og trenger ikke smøre oss med tålmodighet så fort ordrebekreftelsen er kommet på mail. Vel, hvert fall ikke amerikanerne. 

Amazon Go – Just Walk Out Technology
Men det er ikke bare droner som Amazon kan imponere med, for i 2018 åpnet de nemlig verdens første, selvbetjente butikk i Seattle. Amazon Go tilbydde enkle to-go måltider til frokost, lunsj og snacks, drikkevarer og bakervarer. Her var det bare for kunden å laste ned en app, scanne en QR-kode når man går inn, plukke med seg varene man vil ha og gå ut igjen. Med andre ord er det ingen kasse du må innom på vei ut eller et bankkort du må hente frem. Men hvordan fungerer dette i praksis? 

Butikklokalet er installert med kameraer og ved hjelp av kunstig intelligens får de med seg hva du tar ned fra hyllen, hva du eventuelt setter tilbake igjen og det du ender med å ta med deg ut. Når handelen er ferdig vil du få en melding hvor det står beløpet du er trukket for og hvor lang tid du brukte i butikken. Kioskene er plassert i området hvor det er stor trafikk av mennesker, og skal være en enkel løsning for kunder som bare skal ha noe kjapt på veien. Men hva om jeg trenger hjelp til noe? Selv om butikkene kaller dette for «Just Walk Out Technology» og en selvbetjent butikk, er det fremdeles ansatte som står klar for å rydde, plassere varer og hjelpe kunder. Men amerikanerne har selvfølgelig ikke sittet på gjerdet siden 2018, og har allerede videreutviklet konseptet til Amazon Go Grocery, som er en fullverdig, gigantisk matbutikk helt uten kasseansatte eller selvbetjeningskasser. Her kan du til og med kjøpe en mengde frukt og grønnsaker, og alt blir scannet av kameraene.

Kilde: Amazon

Men hva med Norge?
Jeg syntes det er kjempe fasinerende hvor fremmed dette var for bare noen år siden, mens nå har blitt en reell ting som fungerer i praksis. Videre i forelesningen spurte Arne når vi trodde dette ville komme til Norge da de allerede har etablert seg i Sverige, og flere svarte om 5-10 år. Men hva om jeg sier det allerede er her? Vel altså – Amazon Go eller Amazon Grocery har ikke kommet til Norge uten at dere vet om det, men norske butikker har i større grad tatt i bruk mye av den samme teknologien. Det er på ingen måte like fancy som det Amazon får til, men vi nærmer oss med museskritt. 

Norges første selvbetjente butikk 
På Hegna Camping i Vefall, Telemark finner vi Hegna Landhandel, som åpnet Norges første selvbetjente butikk allerede i 2019. Butikksjefen sier at på en så liten plass ble det vanskelig å drive lønnsom butikk med ansatte, i tillegg til å drive campingen. Med litt teknologi inn i bildet ble derfor løsningen en døgnåpen, selvbetjent butikk. Her kan kundene komme og gå som de vil bare ved å scanne bankkortet i inngangsdøren. Det er fortsatt ikke like high-tech som Amazon som scanner varene for deg, for her må man gjennom en selvbetjeningskasse på slutten. Til tross for selvbetjening kan du likevel kjøpe alkohol ved å vise legitimasjon til et kamera som en ansatt sjekker. 

Kilde: Pexcels

Coop Extra – døgnåpen og ubemannet
Ideen til Hegna Landhandel har spredd seg til byen og Coop Extra Bogstadveien var nummer to i rekken på å ha en døgnåpen og ubemannet butikk. I denne butikken er det derimot ansatte på jobb på dagtid til klokken 23 på kvelden, men etter det kan du selv låse deg inn med Coop sin egen app, Coop Key. Så hvis du nettopp ble ferdig på kveldsskiftet eller bare ønsker litt privatliv når du handler, så holder Coop Extra Bogstadveien åpen for deg. 

Jeg må innrømme dette var en nyhet for meg, for til tross for å ha bodd i Oslo de siste 4 årene har jeg på ingen måte fått med meg det her. Sjokket over at vi hadde en døgnåpen butikk – og at det har gått på bra at Coop Extra har åpnet enda to til, det visste jeg ikke. Dette sier mye om i hvor høy fart denne utviklingen egentlig skjer, og jeg rekker ikke engang blunke før det er kommet en ny iPhone i butikk eller selvkjørende biler.

Konsekvensene av kunstig intelligens i dagligvaren
Vi snakker ofte om hvor skremmende ny teknologi kan være, og at vi heller ikke alltid ser behovet for det. Da selvbetjeningskassene kom i butikk var det få som valgte å bruke dem fordi det opplevdes som tungvint, men etter bare noen måneder når vi har fått prøvd, testet og feilet har vi en helt annen opplevelse av det, og selv går jeg alltid til de kassene. På samme måte vil jeg tro vi vil se på selvbetjente butikker, for per nå kan jeg ikke forstå behovet for hvorfor vi skal ha det. Jeg personlig ser ingen behov for å ha tilgang på en matbutikk etter klokken 23, ei eller søndagsåpnebutikker som det har vært et ramaskrik om, men det er absolutt en luksus å ha det tilgjengelig til enhver tid. Men selv om vi ikke ser behovet for det nå, vil det nok om bare få år oppleves som en selvfølge. Som at jeg noterer notatene mine fra forelesning på en MacBook, og ikke med penn og papir. 

En konsekvens av digitaliseringen av matvarebutikkene er kundekontakten. Selv syntes jeg det er ekstra hyggelig å handle i butikker hvor jeg blir tilbydd hjelp, får et smil og kan slå av en samtale. Og jeg er 25, ikke 80 år. Jeg tror nok spesielt mange har opplevd hvor mye dette har å si etter Covid-19 og lockdown skjedde og den menneskelige kontakten forsvant i større grad. For selv om man kan bestille maten eller produktene man skal ha hjem på døren, er det ikke det samme å prate med en chatbot over nettet for hjelp.

Kilde: Pexcels

Hva med den lokale kiosken på Granca?
Ta for eksempel en sydentur, hvor man gjerne stikker innom den lokale kiosken ved hotellet for å kjøpe med noe drikke og is til stranda hver dag. Jeg har alltid slått av en prat med den ansatte bak disken, spurt om veien et sted eller anbefaling av en restaurant til middagen. Innen uken er omme er vi på fornavn og jeg stikker innom for å si hadet før jeg reiser hjem igjen til Norge. Tanken på at dette en dag kan være byttet ut mot selvbetjening og chatbots med ferdigproduserte svar gjør at det mister all sin sjarm.

Det er vanskelig å se for seg i hvor stor grad kunstig intelligens vil ta over slik dagligdagse gjøremål som å handle i matbutikken, men det er et veldig spennende tema som jeg ser frem til å lære enda mer om!

Daria

Kilder:
Amazon Prime Air
Amazon Go Grocery
Nettavisen: Norges første døgnåpne, ubetjente butikk
Nettavisen: Coop Extra åpner sin første matbutikk uten ansatte
Nettavisen: Coop trapper opp og åpner nye ubemannede butikker

One comment

  1. Fredrikke Linnea Eriksson

    Hei Daria 🙂
    Her har du skrevet nok et flott blogginnlegg.
    Jeg synes du skriver generelt veldig bra, og liker at både måten du skriver på og hva du skriver om.
    Samtidig synes jeg det er veldig kult at du setter temaet litt på spissen 🙂
    Du har også en veldig fin struktur og oversikt over innlegget ditt og jeg liker hvordan du legger opp tekst og bilde, og hvordan dette skaper en fin flyt i teksten din.
    Her er det masse bra, fortsett sånn:)
    Til neste gang kan du også prøve å forholde deg til Chicago manualen når du kildehenviser i løpende tekst slik at alle påstander som ikke er dine egne eller allmenkjent blir referert til en kilde:)
    Veldig godt skrevet 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *