Samfunnets syndebukk
Samfunnets syndebukk

Samfunnets syndebukk

I ett tidligere blogginnlegg skrev jeg om ekkokammer og hvilke konsekvenser det kan ha for enkeltindivider og samfunnet, og nå kan vi se en tydelig konsekvens av dette i nyhetsbildet da Press – Redd Barna Ungdom kåret Sophie Elise AS til årets Gullbarbie. Hvert år deler de ut en pris til den medie- og reklameaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst, ved bruk av ensidige skjønnhetsidealer, gamle kjønnsroller og unødvendig seksualisering for å selge deg noe.

Syndebukken av et samfunnsproblem
Det er ingen hemmelighet at Sophie Elise sitter på et enormt ansvar. Det kan ikke lenger forsvares med å være en 26 år gammel jente som finner sin vei her i livet, – det er blitt en millionbedrift om du vil eller ei, og med det følger en god dose ansvar, retningslinjer og etiske valg. Nominasjonen er fortjent og Sophie har fått en ekstra gullstatue som sklir inn med interiøret. For om tilfellet faktisk er at hun har fått ungdom til å føle seg verst, så for all del – ta det til deg, legg deg flat og gjør endringer! Samtidig har vi lært at vi skal være kildekritiske, og jeg stiller et stort spørsmålstegn til gjennomføringen av kåringen. For det hadde jo tatt seg litt ut – om denne prisen egentlig ble stemt frem av en rekke sinte voksne mennesker som har dratt i gang en hatkampanje på nett? 

For å stemme på hvem du mener skal få verstingprisen Gullbarbie må du fylle inn alderen din. Ikke via bankID, ikke noe logg-inn via Facebook, men å fylle det inn på et skjema – så tar Press seg av kontrolleringen ved å fjerne alle over 30 år. Med andre ord er det en undersøkelse basert på tilliten til folket, og daglig leder Fredrik Vaaheim i Press sier til VG at «det er heller ingenting som tyder på at folk oppgir falsk alder for å avgi stemmer». Jeg kan ikke skryte på meg straight A’s da vi hadde om samfunnsvitenskapelig metode, men jeg lærte nok om undersøkelser til å vite at det der er fryktelig tynt. 

Så hvordan kan vi forvente at Sophie Elise AS skal stilles til ansvar og debatt for å være en “all ungdom hater”, når Press ikke engang har kilder som kan bekrefte dette? 

En annen nominert var plattformen Tiktok, appen som har flest tenåringer i hele verden. Hele 41% av TikTok sine 800 millioner brukere er mellom 16 og 24. Likevel er plattformen kjent for å utelukke videoer av funksjonshemmede, overvektige og LGBT-personer ved bruk av algoritmer. Spør du meg fremmer dette ensidige skjønnhetsidealer, gamle kjønnsroller og unødvendig seksualisering mye mer enn Sophie som deiger seg på sin egen kanal. Men hvilke konsekvenser hadde Tiktok fått av Press? Hadde kineserne som eier TikTok brydd seg om hva ungdommene i Norge føler? Det virker som kåringen skjer på grunnlag av hvem som er sannsynlig å ta, enn den som egentlig er verstingen. Vi kan ikke skylde en hel generasjon sin psykiske helse på en person, likevel virker det som det er det kommentarfeltene ønsker.

Samtidig stiller jeg også spørsmål til mediehusenes ansvar som kårer årets tv-deltaker når det mobbes om å være «feit, stygg og bleik», kjører i ruspåvirket tilstand, fengsles og likevel får beste sendetid hos TV Norge. Er det noe som er et farlig forbilde, så er det dette. Hvorfor slapp Gullruten unna når de kåret årets deltaker til en mobber? Hvilke signaler sender det ut til unge? På den andre siden vet vi at Sophie selger, og alt hun tar i blir til gull. Det ene året blir hun spurt om å være ambassadør for Press, det neste blir hun kåret som verstingen. Så når hun ikke gir dem publisitet ved å være ambassadør, skal hun melkes på andre måter. For hvilken omtale ville egentlig Press sittet igjen med om det var Tiktok som vant? Kanskje en offentlig omtale om de spør veldig, veldig pent.

Konsekvensene av ekkokammer
Jeg skjønner det er vondt å innse, der man sitter med en master innen markedsføring og har jobbet i bransjen siden digitale medier kom. Jeg skjønner det er provoserende når det plutselig dukker opp ei 16 år gammel jente fra Harstad som vender på alt du visste om trender, reklameplass og annonser i digitale medier. Ei som tar alt du satt fem år på skolebenken for å lære og gir deg en loddrett langfinger mens hun håver inn millioner på å spille på å være enkeltperson. Digitaliseringen tar oss igjen før vi er ferdigutdannet og jeg sitter med studiegjeld langt oppi halsen for noe som kan være månedslønna til Sophie. 

Likevel er jeg oppdratt godt nok til å ikke løse ut alle de verste adjektivene jeg kan i kommentarfelt, ei heller starte en svertekampanje på nettforum så fort jeg blir provosert. Jeg klarer ikke, i motsetning til Press, å lukke øynene for hatkampanjen som har foregått i diverse forum de siste dagene. Kvinneguiden og Jodel har ikke bestått av annet enn en hudfletting av Sophie og hvorfor hun fortjener å vinne. Jodel, som er en app hvor man er anonym og kan prate fritt med hverandre, har blitt en enorm konsekvens av nettopp filterbobler og ekkokammer. Man hylles med likes for å spytte ut de verste glosene og man downvotes hvis man er uenig. Ved fem downvotes blir kommentaren din borte. Med andre ord skal det ikke mer enn -fem- uenige personer til å styre hele tråden, og ekkokammeret bygges opp på kun en side av saken. Isteden for å gi sin stemme til den aktøren som har fått ungdom til å føle seg verst, har det blitt en heksejakt etter å ta en person som vi elsker å hate. Og med janteloven godt innprentet, skal alle som tror de er noe hamres hardt ned på.

Hvilken hensikt har det å kåre en versting?
Jeg er med på tankegangen om at aktører som har negativ påvirkning på unge bør tas tak i, likevel ser jeg ikke behovet for en prisutdeling av den grunn. Og om det forventes at kåringen skal bli tatt seriøst, må det stilles de samme kravene til organisasjonen. For om det først skal skje en svertekampanje hvor vi tar de slemme, så kan det ikke baseres på at vi-ser-ingen-grunn-til-at-noen-skal-lyve holdning til det hele. Det skal kildes og dokumenteres. Frem til det, støtter ikke jeg en hatkampanje startet av sinte, voksne mennesker som elsker å hate.

6 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *